Zanim podejmiemy decyzję o zakupie subdomeny warto wiedzieć czym są subdomeny oraz co je odróżnia od domeny. Bezwzględnie nie można oceniać subdomen jako mniej wartościowych, bowiem wiele zależy czemu ma służyć dana witryna www, jakie są jej cele, do jakich odbiorców jest kierowana. Do najpopularniejszych subdomen należą domeny regionalne.
Czym są subdomeny
Zarówno domena jak i subdomena stanowią internetowy adres strony www. Warto wiedzieć czym różni się domena od subdomeny. O ile o domenach wiedza jest dość powszechna, to o subdomenach wiemy niewiele. Zasadnicza różnica pomiędzy domeną a subdomeną wynika z długości adresu internetowego. Przykładowo subdomenę możemy utworzyć na wybranej domenie – sklep.narzedzia.pl. Domeną wówczas jest adres narzedzia.pl, zaś subdomeną czyli odrębnym adresem internetowym jest sklep.narzedzia.pl. Dzięki subdomenom można utworzyć znacznie więcej adresów www. Ponadto zauważyć należy, że chodzi o koszty. Utrzymanie subdomen jest zdecydowanie tańsze, a często darmowe. Korzystanie z adresu w typie subdomeny powoduje uzależnienie od funkcjonowania domeny głównej. Gdy domena przestaje istnieć wraz z nią wyłączane są wszystkie subdomeny stworzone w jej obszarze.
Popularność subdomen
Subdomeny są w internecie bardzo popularne, rzadko jednak zwracamy na to uwagę czy dana witryna ma adres internetowy oparty na cudzej domenie. Ten fakt dowodzi, że subdomena nie jest złym wyborem na adres witryny. Subdomeny możemy tworzyć na własnej domenie tworząc np. blog firmowy, sklep internetowy itd. Co więcej subdomeny możemy również odsprzedawać innym podmiotom. Tworzenie subdomeny na własnej domenie jest zupełnie darmowe. Tym samym kupując jedną domenę możemy prowadzić dziesiątki sklepów, blogów i witryn opartych na subdomenach naszego adresu.
Subdomeny językowe
Rzadko się o tym wspomina, tymczasem wersje językowe witryny mogą być oparte na subdomenach, np. wersja językowa angielska witryny może brzmieć en.witryna.pl. Prócz wersji językowych w ten sam sposób można tworzyć dedykowane witryny dla oddziałów firmy jak chociażby slask.firma.pl. Wówczas nie jest to zakładka w serwisie ale bezpośrednia strona regionalna firmy, oddziału. Innym zastosowaniem subdomen jest jej zastosowanie na potrzeby aplikacji, narzędzia firmowego jak poczta, pytania, czy kontakt.
Zagrożenia subdomen
Jednym z najważniejszych zagrożeń przy zakupie subdomeny jest to, że domena główna nagle przestanie istnieć i wówczas nasz adres internetowy również przestanie działać. Także w przypadku wystąpienia awarii lub ataku hakerskiego może być to przykre doświadczenie dla nas jako użytkowników subdomeny zupełnie nieodpowiedzialnych za bezpieczeństwo i zaistniały kłopot techniczny. Kolejnym z zagrożeń korzystania z subdomen jest fakt, iż adres jest wydłużony i powoduje problem, trudność z promocją adresu. Im dłuższy i bardziej skomplikowany adres internetowy tym jest on mniej przyjazny dla Google jak i ostatecznego użytkownika. Według systemu DNS możliwe są subdomeny o maksymalnej długości 255 znaków.
Tworzenie subdomen
Będąc posiadaczem domeny możemy w dowolnym czasie, samodzielnie stworzyć dowolną ilość subdomen. Nie jest to trudne, wystarczy skorzystać z pomocy w sieci. Również usuwanie subdomen jest banalnie proste. Metod na obsługę domeny w zakresie rozbudowania jej o subdomeny jest co najmniej kilka. W panelu obsługi wystarczy wybrać stosowną opcję zarządzaj/dodaj subdomenę. Warto dodać, iż pod kątem pozycjonowania adresy witryn subdomen traktujemy zupełnie osobno jak niezależne witryny. Ma to swoją zaletę w przypadku gdy jedna z subdomen wpadnie na listę spamu lub zostanie ukarana przez Google. Nie ma to wtedy wpływu na domenę główną jak i witryny oparte na innych subdomenach. Jeśli chodzi o wsparcie strony głównej sytuacja jest podobna, chociaż poprzez zamieszczenie wzajemnych odnośników można łatwo poprawić pozycję strony głównej przy pomocy treści zawartych na subdomenie bloga itp.