Dobór słów kluczowych nie powinien być nigdy przypadkowy. Przede wszystkim należy skupić się na podstawowych słowach kluczowych, na których zależy nam najbardziej pod względem pozycji SEO w Google. O ile wybór tych kluczowych fraz nie jest zwykle trudny, a raczej oczywisty, tak dobór kolejnych fraz w kolejności pozycjonowania nastręczyć może trudności.
Narzędzia wspomagające dobór słów kluczowych
Aby skutecznie pozycjonować witrynę warto wybierać słowa kluczowe, po których użytkownicy szukają naszej witryny w sieci. W zasadzie ku temu wystarczy jedynie obserwować i analizować statystyki strony. Jednak proces ten wzbogacić warto kilkoma narzędziami, jakie powstały z myślą o słowach kluczach. Pomagają one zaplanować pozycjonowanie, jak też uporządkować frazy kluczowe w hierarchii ważności.
Warto przypomnieć, iż słowa kluczowe dzieli się na kilka typów od brandowych (nazwa, marka), przez generyczne (istotne wyrażenia), po geolokalizacyjne (zawierające lokalizację, region), oraz tzw. long tail (wielowyrazowe wyrażenia). W planowaniu fraz pomoże nam planer słów kluczowych Google. Z założenia planer ma proponować nam frazy pod reklamy Ads, jednak jest on też źródłem wiedzy w kontekście planowania SEO.
Równie istotnym narzędziem w planowaniu fraz kluczy jest Senuto. W programie wystarczy wpisać główną frazę, by otrzymać listę propozycji słów kluczowych w dopasowaniu wąskim lub szerokim. Listy słów możemy dowolnie filtrować i sprawdzać ich potencjalną trudność w pozycjonowaniu. Możemy między innymi wybierać czasowniki lub przymiotniki. Podobnym narzędziem jest Semstorm. Wystarczy wpisać w nim frazę zasadniczą, a otrzymamy kategorie podpowiedzi, w nich kolejne frazy bardziej szczegółowe. Ciekawą funkcją jest wyświetlanie wyników w formie mapy graficznej. Ponadto Semstorm zawiera także listę sugestii co do pytań jakie są zadawane przez użytkowników.
Inne narzędzia
Kolejnym z narzędzi pozycjonera jest Google Trends. Pozwala ono zbadać popularność wybranej frazy lub słowa kluczowego z historią do kilku lat wstecz. W formie wykresu otrzymamy odpowiedź jak zmieniała się atrakcyjność słowa. Dzięki tym danym można zaplanować działania SEO dla danego słowa uwzględniając jego sezonowy trend. Podobnie można zbadać atrakcyjność słów dla danego regionu, obszaru geograficznego. To cenna wiedza w kontekście planowania słów. Nieco innym narzędziem jest Answer The Public. To swego rodzaju wizualna wyszukiwarka fraz kluczowych. To narzędzie, to raczej źródło inspiracji, bowiem pokazuje wszystkie słowa klucze, jakie można użyć. Zaletą programu jest możliwość eksportu bazy słów w formie arkusza kalkulacyjnego. Niemal o takim samym działaniu funkcjonuje Ubersuggest. Wpisując bazowe słowo klucz otrzymamy w odpowiedzi setki sugestii słów, fraz uwzględniających aktualne ich trendy w wyszukiwarkach. Chcąc sprawdzić potencjalny zysk z zastosowania danego słowa kluczowego w Ubersuggest otrzymamy prognozowane wyniki klikalności, udostępnień w social mediach czy odnośników zewnętrznych. Oczywiście jest to jedynie prognoza i propozycja. Ostateczna decyzja o wyborze słów kluczowych należy do nas.